יום ראשון, 16 בינואר 2022

הודעת משרד המשפטים על ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי

 בהתאם להודעת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים מהיום עולה, כי במהלך שנת 2021 התקבלו כ-2,500 פניות למערך ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי במשרד המשפטים; מרבית הפניות: בקשות לייעוץ וייצוג משפטי במיצוי זכויות

ועוד כמה מאמרים:

·  העירייה שינתה מדיניות והפרה הסכם – מה קבע בית המשפט ?

·  בג"צ סירב להורות על פתיחת חקירה פלילית נגד רוה"מ בנימין נתניהו

·  מאסר על תנאי ועבודות שירות בגין הסתה נגד כוחות הבטחון

·  עד המדינה ארכי פושע, עבירות שביצע בארה"ב הובילו לגיוסו כסוכן FBI

·  ניסה להבריח סמים באמצעות משלוח בדואר ישראל ויישאר במעצר עד תום ההליכים

·  גל האומיקרון - הוגש כתב אישום בגין הפרת בידוד

·  150 מיליון ש"ח ורכבי יוקרה נתפסו על ידי רשויות מע"מ

·  העליון נגד פייסבוק, תשלם הוצאות משפט ותעמוד לדיון ...

·  כבוד השופטת מיכל אגמון-גונן בין המועמדים לתפקיד הי...

·  כתב אישום בפרשת ספאם, עוקץ והתחזות לחב' דואר ישראל

במהלך 2021 נפתחו בסיוע המשפטי כ-2,500 תיקים בבקשות לעזרה במיצוי זכויות לניצולי שואה

ניצולי שואה ששהו בסינגפור תחת שלטון הצבא היפני במהלך מלחמת העולם השנייה קיבלו לראשונה הכרה כניצולי שואה באמצעות הסיוע המשפטי; לוחמים שלחמו במסגרת הצבא האדום נגד הצבא היפני בחזית המזרח הרחוק קיבלו הכרה כלוחמים בנאצים; מרבית הפניות: בקשות לייעוץ וייצוג משפטי במיצוי זכויות

 

לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לשואה שיצוין ברחבי העולם בשבוע הבא (27.1), מפרסם הסיוע המשפטי במשרד המשפטים נתונים הקשורים להליכים משפטיים בהם ייצג ניצולי שואה, לרבות לוחמים ופרטיזנים, במהלך השנה החולפת.

 

במהלך שנת 2021 נפתחו כ-2,500 תיקים בבקשה למיצוי זכויות של ניצולי שואה ולוחמים בנאצים סיוע המשפטי. במהלך השנתיים האחרונות אף נרשמה עלייה במספר הפניות של ניצולי שואה שמצבם הנפשי החמיר, עקב הסגרים והבדידות הכפויה שהעצימה את  הזיכרונות הקשים. מרבית הפניות לסיוע המשפטי התקבלו בבקשות לייעוץ משפטי במיצוי זכויות, בהגשת תביעות להכרה לקבלת קצבה ובקשות להעלאת סכום הקצבה באמצעות בקשות להכרה במחלות או החמרת מצב במחלות מוכרות, קבלת מענקים והטבות, וכן ייצוג בפני ערכאות משפטיות ובהליכים שעניינם תשלום שכר טרחה ששולם ביתר, לעורכי דין או לגורמים אחרים שטיפלו בקבלת זכויותיהם כניצולים וגבו מהם שכר טרחה עודף.

 

להלן מספר מהלכים בולטים שהוביל מערך ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי במשרד המשפטים במהלך השנה החולפת:

 

סיוע בהכרה כלוחמים בנאצים

מעל מאה מהפונים לסיוע המשפטי בשנה החולפת ביקשו לסייע להם לקבל הכרה כמי שלחמו בנאצים, ועבור 60 מתוכם כבר הושגה הכרה זו, בעקבות הליכים משפטיים בהם ייצגו אותם עורכי דין ממערך הייצוג לניצולי שואה בסיוע המשפטי. לוחם בנאצים הוא מי ששירת בצבאות וביחידות פרטיזנים שלחמו בנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, ובמידה והפונה מקבל הכרה כנכה מלחמה לפי חוק נכי המלחמה בנאצים תשי"ד - 1954, הוא עשוי לזכות בקצבה חודשית, בהטבות נלוות וזכאות בתגמול מוגדל. עורכי הדין מגיעים לבתיהם של הלוחמים, שומעים את עדותם, מגישים בשמם את המסמכים הנדרשים ושומרים איתם על קשר קבוע לאורך הייצוג כולו. לדברי עו"ד שרי ורדי, מנהלת תחום ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי, גם כיום לוחמים רבים כלל אינם יודעים שהם זכאים לקצבאות שונות מטעם המדינה, שעשויות לסייע להם רבות בחיי היום יום.

 

לוחמים בחזית היפנית הוכרו השנה לראשונה כזכאים לקצב חודשית והטבות נלוות:

בשנה החולפת הגיש הסיוע המשפטי לראשונה מספר תביעות ובקשות להכרה בלוחמים בנאצים בחזית היפנית במלחמת העולם השנייה, וכעשרה מהם כבר הוכרו והחלו לקבל קצבה חודשית והטבות המגיעות לניצולי שואה ואף תוספות בשל ההכרה בהם כמי שלחמו בנאצים.

בין הפונים שקיבלו הכרה כלוחמים בחזית היפנית:

-          תותחן בספינת טילים של הצבא האדום שלחמה במזרח הרחוק

-          לוחם במסגרת הארטילריה הצבאית של הצבא האדום שהשתתף במלחמה עד שנת 1945, אשר קיבל מדליות עבור הישגיו הצבאיים ותרומתו לניצחון במלחמה בחזית היפנית

-          אחות ששירתה בחזית היפנית, שהמשיכה בשירותה בצבא האדום כרופאת שיניים עד לעלייתה לארץ בשנת 1993

-          לוחם, שנדחה תחילה על ידי הרשות לזכויות לניצולי שואה בטענה שהיה צעיר מידי במהלך המלחמה (גויס בהיותו בן 15), אולם לאחר ערעור שהוגש על ידי עו"ד מטעם הסיוע המשפטי אשר הוכיח את שירותו כנער סיפון בספינות הצבא האדום בחזית היפנית, קיבל הכרה כלוחם בנאצים

 

הכרה בניצולי שואה שעלו מסינגפור

במהלך השנה החולפת הוכרו לראשונה מספר ניצולי שואה שנרדפו בתקופת מלחמת העולם השנייה על ידי הצבא היפני בסינגפור, בהן שתי אחיות בנות 84 ו-81 כיום, אשר משפחתם נשלחה למחנות עבודה בשליטת הצבא. המהלך החל בעקבות פניית שתי האחיות לסיוע המשפטי וביקשו לסייע להם במיצוי זכויותיהןעורכות הדין עדי שבות וליאת ביטון-ויצמן שייצגו אותם מטעם הסיוע המשפטי הגישו בקשה להכרה בנרדפות ולקבלת זכויות עקב נרדפות שעברו השתיים בתקופת המלחמה בסינגפור, במהלכה נלקח אביהם למחנה עבודה כמו גם בני משפחה נוספים. בהמשך לכך, האחיות קיבלו מענק מוועידת התביעות ואף אושרה תביעתן לקבלת קצבה מהרשות לזכויות ניצולי שואה, והן קיבלו את מלוא הזכויות המגיעות להן. בסיוע המשפטי מציינים כי בזכות ההכרה באחיות, פנו לסיוע המשפטי ניצולי שואה נוספים מסינגפור שעד היום לא ידעו על זכאותם לקבל קצבאות והטבות, ובימים אלו פניותיהם מטופלות על ידי עורכי הדין ממערך ייצוג ניצולי שואה.

 

הרחבת זכויות למקבלי קצבה מוועידת התביעות – פסק דין הלפרין

פסק דין תקדימי של בית המשפט המחוזי בתל אביב-יפו שניתן בחודש מאי 2021 קובע כי אין להכליל את הקצבה שמתקבלת מוועידת התביעות בחשבון ההכנסות החודשיות של הניצול המבקש הגדלת קצבה עקב מצבו הכלכלי. פסק הדין ניתן בעקבות ערעור שהגישו עורכות הדין שרי ורדי ועידית פוגלר מהסיוע המשפטי, על החלטת הרשות לזכויות ניצולי שואה שיש להכליל את הקצבה בחישוב ההכנסות של ניצולההערעור הוגש בשמה של קטרינה הלפרין, ניצולת שואה בת 97, ששרדה את מחנה ההשמדה אושוויץ ועלתה לישראל בשנת 1964 עם בעלה, אף הוא ניצול שואה. רק בשנים האחרונות החלה הלפרין לקבל קצבה בסכום נמוך, ובמהלך שנת 2020 פנתה לסיוע המשפטי למיצוי זכויותיה, בין היתר לאור מצבה הרפואי ובבקשה להגדלת הקצבה. עורכת דין מטעם הסיוע המשפטי הגישה את הבקשה בשמה אולם כאמור תחילה היא נדחתה על ידי הרשות לזכויות ניצולי שואה, ובעקבות סירוב זה הגיש הסיוע המשפטי ערעור לבית משפט המחוזי בשמה של קטרינה בה נטען כי הרשות לזכויות ניצולי שואה לא אפשרה לקטרינה וכמוה לניצולים אחרים לממש את זכויותיהם לתגמול לפי הכנסה ותגמול מוגדל ולקבל הטבות והקלות נוספות. בסיוע המשפטי מציינים כי מדובר בפסק דין תקדימי ומשמעותי ביותר עבור ניצולי שואה רבים המקבלים קצבה מוועידת התביעות, שעד עתה חושבה כחלק מהכנסתם לצורך בדיקת זכאות לתגמול מוגדל.

 

הכרה במי ששהה תחת המצור בלנינגרד:

במהלך חודש דצמבר 2021 נרשמה עלייה דרמטית במספר פניות לסיוע המשפטי מצד ניצולי שואה ששהו תחת המצור על לנינגרד במהלך מלחמת העולם השנייה, ועד כה לא הוכרו כזכאים לקבלת קצבה חודשית. זאת, בעקבות הכרה של ממשלת גרמניה בזכאות של מי שהיה לפחות שלושה חודשים תחת המצור, החלה ועידות לשלם קצבה חודשית, וכן בהמשך להודעה בתקשורת מטעם הסיוע המשפטי בעניין. בהתאם לכך התקבלו פניות מרובות למוקד הסיוע המשפטי בנושא זה, והן מטופלות בימים אלו. בין פניות אלו ישנם כאלו ששהו תחת המצור בהיותם נערים, ולאחר מכן התגייסו לצבא האדום ולקחו חלק בלחימה בנאצים, והם יחד עם אחרים שפנו מיוצגים בסיוע המשפטי בימים אלו במטרה לעזור להם לקבל את הזכאויות המתאימות.

 

עו"ד נוחי פוליטיס, ראש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "ליווי וסיוע לניצולי שואה הוא צו השעה, ושעון החול הולך ואוזל. בשל חלוף הזמן גם ניצולי השואה הצעירים ביותר הם כיום בגיל מתקדם, ולכן אנו עושים את מירב המאמצים להגיע אל כל פונה על מנת לבחון את זכויותיו ולתבוע אותם בשמו. ייצוג לקוחות אלה דורש לא אחת הגעה אל ביתם, קיום שיחה תוך מודעות למגבלות השונות עימם מתמודדים הניצולים, וטיפול משפטי מהיר ומקצועי. אני מבקשת להודות לממונה הארצית על ייצוג ניצולי שואה, עו"ד שרי ורדי, שמתכללת את מערך הייצוג של ניצולי שואה בששת  מחוזות הסיוע המשפטי ברחבי הארץ ומלווה את עורכי הדין המייצגים מטעם הסיוע המשפטי במסירות, ברגישות ובמקצועיות רבה".

 

עו"ד שרי ורדי, מנהלת תחום ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "אלפי הפניות המתקבלות מידי שנה במערך ייצוג ניצולי שואה בסיוע המשפטי מעידות על כך כי למרות השנים הרבות שחלפו מאז השואה, קיים צורך אמיתי בייעוץ וייצוג לניצולים גם בימים אלו. משרד המשפטים רואה חשיבות רבה במתן סיוע מקצועי מיטבי לניצולים, ועושה הכול לקידום זכויותיהם המשפטיות כניצולי שואה וכמי שלחמו בנאצים. סיפוריהם האישיים של ניצולי השואה קשים מנשוא, ואנו עושים מאמצים לסייע ולהקל עליהם בהשגת המסמכים הדרושים ובהשתתפות במימון חוות-דעת להוכחת התביעות. במידת הצורך, ובוודאי במהלך תקופת הקורונה שמאד מקשה עליהם, מגיע עו"ד מטעם הסיוע המשפטי לבית הניצול על מנת להנגיש את הסיוע גם למי שמוגבל פיזי או נפשית".



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה